Az épületfotózást nem csupán a fogalom szűken vett értelmezéseként kell felfognunk. Ide tartozik mindenféle építészeti alkotás, beleértve a hidakat, aluljárókat, lépcsőket, kerítéseket, korlátokat, szobrokat és kutakat, valamint az épületek részleteit is. Ez utóbbiak lehetnek látványos ablakok, kapuk, boltívek stb. Sokszor a legszűkebb kivágású képeket lehet a legjobban megkomponálni, az egyszerűség letisztult kompozíciót eredményezhet.

A legnagyobb csemegét a patinás öreg városok, épületek és belsők hangulata jelentheti, de a modern építészet is sok szép felvétel készítésére adhat lehetőséget. A jó város- vagy épületrészletben felismerhetjük, hogy melyik konkrét városban készült. Természetesen az épületfotókon is lehetnek emberek és olyan tárgyak, amelyek jellemzőek az adott országra, városra. A kiszemelt épületünk szerepelhet a témánk háttereként, és épületrészletünk a témánk előtereként is. Nagyon fontos, hogy ne csak egy képben gondolkodjunk. Egy témáról készítsünk több felvételt különböző szituációkban, más-más nézőpontból és más perspektívával, vagyis közelebbről, távolabbról, akár a gyújtótávolságon változtatva. De azt, hogy egy épület vagy épületegyüttes hogyan emelkedik ki, vagy olvad bele a környezetébe, szintén csak több felvétel adja vissza.

 

A bizonyos kék óra

A legszebb esti városképeket a teljes sötétedés előtt készítheted, mielőtt az égbolt teljesen be nem sötétedik. Az égbolt ilyenkor a kék különböző árnyalataiban tündöklik.

A kék óra (twilight) naplemente után kezdődik 15-20 perc múlva és kb. 20-30 percig tart. Ahogy telik az idő, az égbolt egyre sötétebb kék, majd fekete színű lesz. Ez az időszak függ az időjárástól, évszaktól és a helyszíntől is. Hasonló időszakot találhatunk reggel is, mely ugyanúgy alkalmas kékórás fotózásra.

Nincs szükség másra, csak egy állványra, egy fényképezőgépre és persze a tökéletes helyre. Ebbe az időszakban a környezeti fény kevés. Nagy mélységélességet szeretnénk beállítani. A két körülmény miatt biztosak lehetünk benne, hogy az expozíciós idő hosszú lesz, és nem tudjuk kézből bemozdulásmentesen megtartani a gépet. Az állvány nem csak azért szükséges, hogy tűéles képet készítsünk, hanem segít a precíz képkivágás beállításában is.

Telefonnal fotózta végig Budapestet

A városi fotózás kedvelőinek talán nem kell bemutatni Rizsavi Tamást. Imádja az extrém helyszíneket, és nagyon sok képén kap főszerepet a közlekedés. Legutóbb a Huawei P8-as géppel járta körbe a fővárost, ami ugyan egy mobiltelefon, de elég ütős fotós tulajdonságokkal bír - legalább is ez a fotós véleménye a készülékről.



Tamás fotóblogját ITT követhetitek.

Forrás: fotoapparat.hu; welovebudapest.hu; fotomagazin.hu Fotók: pixabay.com; Rizsvai Tamás